Dumpervagnar Pro HD

Våra dumpervagnar i serien Pro HD tillhör marknadens tuffaste vagnar! Det är en av de senaste serien av vagnarvi utvecklat och innehåller alla certifikatet "HARDOX IN MY BODY". Detta borgar för högsta kvalité i alla led. Certifikatet utfärdas av SSAB, som gör en komplett genomgång av produkterna. För att erhålla certifikatet tittar SSAB på fabriken, tillverkningsprocessen, svetskvalitén, designen och inte minst konstruktionen på produkten. Våra TKX-kärror består helt av HARDOX i hela flaket. Vi använder oss av HARDOX 450 i alla delar som är gjorda av plåt. Vi har dessutom en unik konstruktion av kantlinan; ett runt rör bestående av HARDOX 500! Denna konstruktion är vi hitintills ensamma om i världen. Denna konstruktion blir extremt stark och motståndskraftig mot bucklor. Och den cirka 100% starkare än en kantlina bestående av STRENX 700. Vridstyvheten i hela flaket blir mycket hög. Vi har samtidigt en unik konstruktion av svetsningen av flaken. De har inte en svetsskarv mellan sida och botten utan istället har vi låtit sidoplåtarna gå in en bit in under flaket. Skarven hamnar då istället ovanför rambalkarna. På detta sätt ökar brottgränsen uppemot 300%! Detta genom att man inte "härdar" stålet vid den känsliga skarven mellan sidan och botten och tillför spänningar i materialet.

HARDOX 450 ger Dig upp till 80% längre livslängd. Med 50 extra Brinell har HARDOX 450 väsentligt längre livslängd än HARDOX 400. En förbättring med 50% är fullt möjlig, men ända upp till 80% längre livslängd har uppmätts. Det är upp till 15% lättare. HARDOX 450 ger tunnare plåtar så att man kan sänka vikten på flaken. Det möjliggör ökad lastkapacitet, såväl som lägre bränslekostnader och ökad lönsamhet. HARDOX 450 är upp till 20% mer motståndskraftig mot bucklor än HARDOX 400. Det gör att dina flak ser bättre ut längre.

Vi har självklart inte glömt av chassit! De har fått kraftigt ökad hållfastighet jämfört mot äldre generationer chassin. Allt från rambalkar till tippledsinfästningar har en helt andra dimensioner och konstruktioner för att klara de tuffaste hanteringarna.

Samtliga leder har smörjnipplar. Boggilederna har bussningar samt smörjkanal in till centrum som säkerställer en lång livslängd på alla rörliga delar. Vi använder oss självklart av högsta kvalité på tippcylindrar och bromsnav. Tippcylindrarna kommer från Tubex i Tranås. Alla kolvstänger har en hårdkromaterad yta så att de ej skall rosta och får då på köpet en hårdare yta som ökar livslängden. Alla bromsnav kommer från italienska FAD och har invändiga bromscylindrar för att minimera risken för att de skadas och att smuts kommer åt.

Alla TKX-vagnar kan fås med fjädrande drag och svängbara drag. TKX812 och TKX912 har även en bultad boggiebalk som är justerbar så man kan ändra kultrycket. Detta är att föredra när man använder kärrorna bakom grävmaskiner där man inte vill belasta transmissionen. Draghöjden är även den justerbar på alla vagnar i serien.

Dessa vagnar tillhör kort och gott bland det kraftigaste och mest hållbara man kan köpa på marknaden idag! Detta samtidigt som de har en mycket låg egenvikt i förhållande till sin storlek för att inte belasta transmissionen på grävmaskiner i onödan och samtidigt minska förbrukningen rejält på dragfordonet. 

Visa som
Sortering
Visa per sida